dinsdag 23 januari 2024

Vlieg met me mee

Wat ik heel mooi vind om te zien is hoe vogels overtrekken. Soms heb je het geluk dat je hele zwermen ziet overvliegen, de hele lucht bezaait met birdies en een gesnater alom.


Het weetje van Peetje
Vogels in een V-vorm blijken hun vleugelslagen precies af te stemmen op de vogel die vooraan vliegt. De vleugelslagen van de voorste vogel zorgen voor een luchtdrukverplaatsing die precies goed opgevangen wordt door de vogels die erachter vliegen en door de juiste afstand te houden ten opzichte van de voorganger profiteren ze optimaal van deze drukverplaatsing. De achtervogels hebben dus minder energie nodig om vooruit te komen.

5 opmerkingen:

  1. Wat een leuke info, zo heb ik er nog nooit over nagedacht! Op naar het zuiden Peetje achterna๐Ÿ˜Ž follow the leader๐Ÿ˜‚

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vlieg met je mee naar de regenboograinbow ๐ŸŒˆ. Mooi om te zien hoe je van de natuur geniet en wat weer leuk gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor info erbij, goh wat zijn dieren toch intelligent en sociaal! En leuk: Peetje op kop!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die Peetje aan kop! Schitterend. Het moet toch heerlijk zijn om zo samen te vliegen. Ik vind het ook een prachtig soort van oertafereel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ๐Ÿ˜ƒ๐Ÿฆค Wat een enthousiaste reacties! Werd er helemaal blij van. Leuk dat jullie 'het weetje van p'tje' en Peetje op kop ๐Ÿชฟzo interessant en leuk vonden!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie wilt plaatsen.
Ben benieuwd wat je van de blogpost en de illustraties vindt. ✏ dankjewel, liefs Peetje ๐Ÿ˜ƒ
Thank you for noticing. ✏๐Ÿ˜Š Peetje